Często określa się WordPressa jako CMS lub system zarządzania treścią. Ale co właściwie oznacza ten termin? A dlaczego CMS jest taki popularny?
W tym poście wyjaśnimy, czym jest CMS, przyjrzymy się przykładom różnych systemów zarządzania treścią i odpowiemy, dlaczego są one tak praktyczne.
Następnie przyjrzymy się różnym częściom typowego systemu zarządzania treścią, w tym pulpitowi nawigacyjnemu, edytorowi treści, wtyczkom i innym funkcjom.
Na koniec pomożemy Ci zdecydować, który konkretny CMS jest najlepszy dla Ciebie.
CMS co to ?
CMS to skrót od Content Management System. System oprogramowania, który umożliwia publikowanie i zarządzanie treścią.
Chociaż możesz nie znać terminu CMS, prawie na pewno słyszałeś o WordPress, Drupal, Joomla czy Magento.
System CMS umożliwia łatwe tworzenie stron internetowych i zarządzanie treścią. Zamiast samodzielnie edytować i przesyłać pliki HTML, CSS i JS, możesz użyć systemu zarządzania treścią, aby zarządzać wszystkim. Na przykład dzięki WordPressowi możesz łatwo stworzyć stronę internetową w mniej niż 60 minut.
Wszystko, co musisz zrobić, to tworzyć treści i publikować!
Korzystanie z systemu zarządzania treścią znacznie skraca czas potrzebny na skonfigurowanie witryny i zarządzanie nią. Możesz założyć bloga i skupić się na pisaniu treści, a nie na zarządzaniu szczegółami technicznymi.
Pozwala również osobom nietechnicznym pracować na Twojej stronie internetowej. Przed wynalezieniem CMS tworzenie strony internetowej i publikowanie na niej treści było bardzo czasochłonne.
Rodzaje Systemów CMS
Istnieje kilka różnych rodzajów systemów zarządzania treścią. Zasadniczo różnią się rodzajem witryny, dla
której są przeznaczone.
Uniwersalny: WordPress jest prawdopodobnie klasycznym przykładem uniwersalnego systemu CMS. Może być używany do prawie wszystkiego, w tym do eCommerce (poprzez WooCommerce), blogowania, forów, magazynów
informacyjnych i nie tylko.
Blogowanie: Niektóre systemy CMS są lepsze do blogowania. Na przykład WordPress zaczął skupiać się na blogerach, chociaż teraz można go uznać za uniwersalny. Joomla jest kolejnym silnym pretendentem do CMS skoncentrowanego na blogowaniu. Shopify ma nieco ograniczone możliwości blogowania.
eCommerce: Te systemy zarządzania treścią są przeznaczone do prowadzenia biznesu online. Shopify i Magento to wybitne przykłady. Jednak Drupal i WordPress ułatwiają również tworzenie sklepów internetowych.
Przykłady systemów zarządzania treścią
Chociaż istnieją dziesiątki różnych systemów CMS, przyjrzymy się kilku z nich.
Przyjrzyjmy się każdemu z tych pięciu i omówmy ich zalety i wady: WordPress, Shopify, Joomla, Drupal i Magento.
Jakie problemy rozwiązuje system zarządzania treścią?
Teraz, gdy przyjrzeliśmy się kilku przykładom CMS, przeanalizujmy sam pomysł.
Dlaczego akurat powinieneś używać systemu zarządzania treścią? Co sprawia, że jest lepszy niż tworzenie własnej strony internetowej za pomocą HTML, CSS lub PHP?
Nie jest wymagana wiedza na temat kodowania
Prawdopodobnie największą zaletą korzystania z systemu zarządzania treścią jest to, że wymaga on zerowej wiedzy programistycznej. Możesz zbudować stronę internetową i tworzyć treści bez pisania nawet jednej linijki kodu.
Ułatwia to osobom nietechnicznym zakładanie witryn internetowych, generowanie treści i tworzenie firm internetowych.
Nie musisz zaczynać od zera
Korzystając z systemu CMS, nie musisz tworzyć strony internetowej od zera, używając HTML, PHP, JS lub podobnych. W zależności od złożoności Twojej witryny może to być trudny i czasochłonny proces. Na przykład WordPress zawiera dziesiątki różnych typów plików.
Możesz po prostu zainstalować CMS i gotowe. Wszystko jest skonfigurowane z wyprzedzeniem i nie musisz się martwić o ponowne wymyślanie koła do takich rzeczy, jak blogowanie lub przyjmowanie płatności.
Skoncentruj się na publikowaniu treści
Większość CMS jest zaprojektowana tak, aby nie przeszkadzać i pozwalać Ci skupić się na publikowaniu treści. Nie musisz się martwić o utrzymanie witryny, kodowanie dodatkowych funkcji ani modyfikowanie złożonych plików w celu wprowadzenia drobnych zmian.
W większości przypadków wystarczy aktualizować motywy i wtyczki, co jest prostym i prostym procesem.
Zaplanuj publikację treści
Jeśli prowadzisz popularną witrynę z wiadomościami, blog lub magazyn, wiesz, jak ważne jest planowanie z wyprzedzeniem. Próba zrobienia wszystkiego na ostatnią chwilę to przepis na porażkę!
Na szczęście dzięki systemowi CMS możesz przygotować i zaplanować całą zawartość. Chcesz automatycznie publikować post w każdy poniedziałek? Żaden problem. Możesz łatwo ustawić niestandardowe osie czasu dla wszystkich swoich postów i innych treści, zwłaszcza z autoresponderami.
Współpraca z innymi użytkownikami
CMS są popularne wśród firm i dużych organizacji z wielu powodów, ale może przede wszystkim ze względu na funkcje współpracy.
Pozwalają tworzyć nieograniczoną liczbę kont użytkowników, co jest niezbędne, jeśli chcesz, aby do witryny logowało się wielu członków zespołu. Bez tego nie byłoby możliwości jednoczesnego edytowania pliku w witrynie przez więcej niż jedną osobę.
Ponadto możesz tworzyć różne typy użytkowników, każdy z własnym poziomem dostępu.
Na przykład możesz dać niektórym członkom zespołu możliwość edytowania postów, ale nie usuwać ich, lub zezwolić nowym twórcom na pracę tylko nad określonym postem.
Wtyczki i motywy do dodawania dodatkowych projektów lub funkcji
Jedną z największych zalet korzystania z CMS nie jest samo oprogramowanie, ale ekosystem wtyczek i motywów. Są one wymienione w repozytorium WordPressa.
Rozszerzenia te mogą dodać znaczną ilość funkcji do Twojej witryny i zawierać prawie wszystko, co możesz sobie wyobrazić. Obejmuje to formularze, popupy, fora dyskusyjne, biuletyny e-mailowe i inne narzędzia.
Na przykład możesz użyć wtyczki Widgety, aby dodać widżety do nagłówka, stopki i innych lokalizacji witryny.
W samym WordPressie jest ponad 50 000 wtyczek i 10 000 motywów, w tym najpopularniejszy.
W Magento istnieją tysiące różnych wtyczek. Inne systemy zarządzania treścią, takie jak Joomla i Drupal, mają podobną liczbę wtyczek, chociaż WordPress ma zdecydowanie najwięcej.
Wielojęzyczność CMS
Internet jest globalny, co oznacza, że Twoja witryna powinna być dostępna w wielu językach. Dzięki CMS jest to łatwe.
Większość CMS ma obsługę wielojęzyczną, wbudowaną lub z dodatkami. Na przykład WordPress ma wiele wtyczek tłumaczeniowych, które mogą przetłumaczyć Twoją witrynę na setki języków. Należą do nich Polylang, WPML i wiele innych.
Narzędzia SEO
Wreszcie, system zarządzania treścią może pomóc zoptymalizować treść, aby uzyskać lepszą optymalizację pod kątem wyszukiwarek, SEO. Korzystając z wtyczki SEO WordPress, możesz łatwo dodawać słowa kluczowe lub opisy meta do wszystkich swoich stron i postów.
Chociaż możesz dodać je ręcznie, zajmuje to znacznie więcej czasu. Z CMS, takim jak WordPress lub Magento, jest to łatwe.
Wystarczy zainstalować wtyczkę SEO, dokonać drobnych zmian w konfiguracji, a następnie dodać swoje dane do swoich postów. Konfiguracja SEO za pomocą WordPressa jest bardzo prosta.
Jak działa CMS
Jak działa system CMS? Przyjrzyjmy się różnym częściom, aby zobaczyć, co możesz z tym zrobić.
Chociaż każdy system zarządzania treścią jest nieco inny, zwykle mają one tę samą ogólną strukturę. Każdy obejmuje następujące aspekty:
- Kokpit / Interfejs
- Edytor treści
- Motywy
- Edytor projektu front-end
- Wtyczki i rozszerzenia
- Konta użytkowników
Kokpit / Interfejs
Każdy system zarządzania treścią ma pulpit nawigacyjny. Tutaj możesz zarządzać wszystkim, od treści, wtyczek, motywów i innych aspektów witryny.
W WordPressie możesz uzyskać dostęp do pulpitu nawigacyjnego, przechodząc do twojastrona.pl/wp-admin. To jest panel WordPressa, gdzie praktycznie wszystko jest dostępne.
Tutaj możesz zarządzać swoimi postami, stronami, wtyczkami, motywami i każdą inną częścią swojej witryny.
Edytor Treści
Tutaj bezpośrednio edytujesz swoje treści. Większość systemów CMS ma te same podstawowe funkcje, które obejmują:
- Modyfikowanie czcionki, rozmiaru i koloru tekstu
- Wyrównywanie tekstu (do lewej, do prawej, do środka, justowanie)
- Dodawanie pogrubienia, kursywy, podkreślenia do tekstu
- Dodawanie linków
- Przesyłanie obrazów
- Wstawianie tekstu w cytaty blokowe
W WordPressie masz dwie opcje edycji treści. Historycznie wszystko było w prostym oknie edytora tekstu.
Nadal możesz edytować swoje posty w ten sposób, korzystając z wtyczki Classic Editor.
W 2018 roku WordPress uruchomił Gutenberg, system do tworzenia stron typu „drag and drop”.
Gutenberg jest teraz domyślnym i preferowanym sposobem tworzenia stron i postów w WordPress. W Gutenberg możesz tworzyć strony, dodając „bloki” różnych typów. Należą do nich takie rzeczy, jak akapity, polecane produkty, nagłówki i inne.
Motywy
Motywy są jak „skórki”, które leżą na górze struktury Twojej witryny. Zachowują tę samą treść, ale zmieniają sposób jej wyświetlania.
Motywy są bardzo przydatne, ponieważ ułatwiają modyfikowanie wyglądu witryny bez konieczności odtwarzania wszystkiego od podstaw. Możesz zmienić motyw jednym kliknięciem.
Przed wynalezieniem WordPressa i Joomla na początku 2000 roku musiałeś bezpośrednio zmienić kod HTML i CSS, jeśli chciałeś wprowadzić jakiekolwiek zmiany projektowe w swojej witrynie. Jak możesz sobie wyobrazić, było to bardzo nieefektywne i zajęło dużo czasu, aby nawet dokonać podstawowych zmian.
Na szczęście system CMS sprawia, że zmiana motywu to kwestia minut, a nie dni czy tygodni!
Wiele motywów zawiera również szablony, które pomagają skonfigurować witrynę internetową z gotowym stylem i układem.
Edytor projektu front-end
Większość systemów zarządzania treścią ma edytor projektowania wizualnego, który pozwala modyfikować i dostrajać motyw, o którym mowa powyżej.
W WordPressie możesz to zrobić w Customizer:
Tutaj możesz zmienić prawie każdy aspekt swojej witryny i od razu zobaczyć, jak wygląda. Dzięki temu możesz szybko eksperymentować z różnymi kolorami, czcionkami, obrazami nagłówka i innymi elementami projektu witryny.
Możesz także aktywować inne motywy, aby zobaczyć, jak wyglądałaby z nimi Twoja witryna.
Wtyczki i rozszerzenia
Praktycznie każdy CMS posiada system wtyczek, który pozwala na selektywne dodawanie nowych funkcjonalności do Twojej witryny. WordPress ma wtyczki, Magento ma rozszerzenia, a Shopify ma aplikacje. Te rozszerzenia obejmują wszystko, od marketingu e-mailowego po fora i tablice ogłoszeń.
Na przykład ConvertPro to popularna wtyczka, która pomaga zbierać adresy e-mail i wykonywać inne konwersje w Twojej witrynie. Dodanie go do witryny WordPress zajmuje tylko kilka minut i dodaje potężne narzędzia marketingowe i informacyjne.
Konta użytkowników
Wreszcie, każdy system zarządzania treścią posiada system kont użytkowników. Dzięki temu możesz mieć różne konta dla poszczególnych członków Twojej organizacji, zamiast wymagać od wszystkich dostępu do witryny za pośrednictwem jednego konta (jak w przypadku standardowej witryny internetowej).
Większość CMS pozwala również na różne poziomy dostępu lub uprawnień. W WordPressie są to tak zwane role użytkownika. Na przykład Użytkownik, Edytor lub Administrator.
Domyślnie w WordPressie istnieje sześć predefiniowanych ról: superadministrator, administrator, redaktor, autor, współtwórca i subskrybent.
Dla każdej roli istnieje zestaw dozwolonych zadań, które nazywane są zdolnościami. Są one w pełni konfigurowalne i możesz dodawać lub usuwać własne role użytkowników.
Mając różne role użytkowników, możesz dać różnym osobom dostęp do swojej witryny, nie martwiąc się, czy coś ważnego usuną lub zmodyfikują.
Na przykład możesz dodać redaktorów, którzy mają możliwość edytowania postów, ale nie mogą ich usuwać. Jeśli prowadzisz magazyn lub witrynę z wiadomościami, jest to bardzo przydatna funkcja.
Jaki jest najlepszy system CMS?
W prawie każdej sytuacji WordPress jest najlepszym system CMS do użycia. Jest darmowy, elastyczny, wyposażony w potężny zestaw funkcji i może być rozszerzany i modyfikowany za pomocą ponad 50 000 wtyczek i 10 000 uniwersalnych lub specjalnych motywów.
Możesz dodać wszystko, czego potrzebujesz, lub łatwo zmodyfikować, aby dopasować do swoich potrzeb. Właśnie dlatego WordPress jest zdecydowanie najpopularniejszym CMS, z ponad 60% udziałem w rynku.
Rodzaje witryn, które można tworzyć za pomocą WordPress, obejmują (ale nie ograniczają się do):
- Blogi
- Czasopisma i gazety
- Katalogi i ogłoszenia
- Firmy finansowe
- Forum
- Portfolio
- Landing Page
- eCommerce
- Wewnętrzne strony firmowe
- Firmy konsultingowe
Istnieje jednak kilka przypadków, w których warto rozważyć inny system CMS:
Jeśli uruchamiasz witrynę eCommerce i często korzystasz z pakietu Adobe Suite (Photoshop, Illustrator, itp.), możesz rozważyć użycie Magento. Magento zostało przejęte przez Adobe w 2018 roku i jest dobrze zintegrowane z resztą rodziny programów Adobe.
Jeśli nie potrzebujesz żadnych funkcji innych niż eCommerce i nie planujesz blogowania, Shopify nie jest złym wyborem. Pamiętaj tylko, że jego narzędzia do blogowania i tworzenia treści są dość ograniczone w porównaniu z WordPress. Zazwyczaj będziesz też musiał uiścić miesięczną opłatę za każdą pojedynczą wtyczkę.
Jeśli potrzebujesz zabezpieczeń na poziomie rządowym dla swojej witryny, możesz zajrzeć do Drupala. Ten CMS jest używany przez wiele państw, ponieważ kładzie ogromny nacisk na bezpieczeństwo.
Jeśli chcesz kompleksowego zarządzania użytkownikami bez konieczności instalowania wtyczek innych firm lub wprowadzania modyfikacji, Joomla nie jest złym wyborem. Nie jest tak potężny ani elastyczny jak WordPress, ale ma kilka wbudowanych funkcji, które wymagają dodatków w WordPress.
Gotowy do stworzenia własnej strony internetowej? Korzystanie z WordPressa to naprawdę proste
Podsumowanie
W tym poście dowiedzieliśmy się, czym jest system zarządzania treścią, jak działają i dlaczego są tak potężne. Zbadaliśmy również pięć najpopularniejszych obecnie systemy CMS na świecie, z których każdy ma swoje mocne i słabe strony.
Ogólnie zalecamy korzystanie z WordPressa, ponieważ jest to najłatwiejsza i najbardziej elastyczna dostępna opcja. Połączenie elastyczności, łatwości użytkowania i koncentracji na treści sprawia, że jest to dobry wybór do tworzenia praktycznie każdego rodzaju strony internetowej. Jeśli Twoja firma rozwija się lub zmienia, łatwo jest również modyfikować i rozbudowywać witrynę WordPress.
Jeśli korzystałeś z systemu zarządzania treścią innego niż WordPress, jakie było Twoje doświadczenie? Co Ci się podobało, a co nie? Daj nam znać w komentarzach!