dwójka osob siedząca przez ekranem monitora - napis: domena DNS

Co to jest domena internetowa? Gdzie kupić domenę? Co to jest DNS?

Co to jest domena internetowa? Chociaż prawdopodobnie codziennie wpisujesz domeny w pasku wyszukiwania przeglądarki, czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, jak to wszystko działa?

Technologia może wydawać się skomplikowana, ale wiedza o tym, jak działają domeny, jest bardzo przydatna oraz łatwa do zrozumienia, zarówno dla nowych, jak i doświadczonych użytkowników WordPress. Jeśli projektujesz nową witrynę lub blog, z pewnością będziesz chciał zagłębić się w artykuł!

W tym poście dowiesz się, czym jest domena, jakie są dostępne typy domen najwyższego poziomu (lub rozszerzeń) i jak wybrać dobrą nazwę witryny. Pokażemy Ci również pokrótce różne sposoby zakupu domeny.

Co to jest domena internetowa?

Domena to nazwa strony internetowej widoczna w pasku adresu URL. Może być opisana jako tekst zawarty w adresie URL. Przykłady typowych domen: google.com, amazon.com. Nawet jeśli nie wiesz nic o technologii, na pewno wiesz, co to jest domena.

Domena i hosting

Często mylimy domenę z usługą hostingową. Chociaż będziesz potrzebować obu do prowadzenia witryny,
są to odrębne rzeczy.

Domena i hosting internetowy są zwykle kupowane osobno. Odzwierciedla to fakt, że są to dwie różne technologie, chociaż wielu hostów internetowych (firm sprzedających usługi hostingowe) łączy je w jeden pakiet, aby ułatwić
swoim klientom zakup.

Witryny używają domen do identyfikacji, podczas gdy serwery obsługujące te witryny używają adresów IP.

Domen są mapowane na serwer hostingowy za pomocą DNS (Domain Name System), systemu nazw domen, o którym więcej wyjaśnimy poniżej. DNS używa ogromnych baz danych, które mapują nazwy domen na adresy IP
odpowiadających im serwerów.

Działa to trochę jak książka telefoniczna. Twoje imię i nazwisko to nazwa domeny, a w numerem telefonu to adres IP. Po wpisaniu domeny do przeglądarki, przeglądarka kontaktuje się z domyślnym serwerem DNS i wyszukuje adres IP.

Jeśli serwer DNS ma zapis tego adresu, przekazuje adres IP Twojej przeglądarce, a przeglądarka
łączy się, wyświetlając stronę.

Jeśli serwer DNS nie ma zmapowanej konkretnej nazwy domeny, wysyła zapytanie do serwera przeliczania nazw, serwera TLD lub serwera głównego, aby znaleźć adres.

Wszystko to dzieje się w mniej niż sekundę.

Dlaczego nazwa domeny jest ważna?

Nazwa domeny to przede wszystkim twarz Twojej marki. To właśnie zobaczą konsumenci za każdym razem, gdy będą Cię szukać w Google, DuckDuckGo, Bingu, usłyszą o Tobie w wiadomościach lub odwiedzą Twoją witrynę, aby przeczytać Twojego bloga lub kupić Twoje produkty.

Nazwa domeny jest szczególnie ważna, jeśli Twoja firma prowadzi działalność głównie online i używa nazwy domeny jako nazwy marki. Świetnym przykładem jest: fakro.pl. fakrooknadachowe.pl nie byłoby już tak chwytliwe.

Po drugie, domena to miejsce, w którym będą znajdować się wszystkie Twoje treści i produkty. Każdy link do Twojej witryny będzie zawierał go z przodu i na środku. Dlatego krótsze domeny są generalnie lepsze niż dłuższe.

Odnośnik do sklepabc.pl/produkty jest znacznie łatwiejszy w użyciu niż sklepspozywczyabc.pl/produkty w mediach społecznościowych, w e-mailu i SMS-ach.

Jak działają domeny i adresy URL

Domena kontra url

Jaka jest różnica między domeną a adresem URL? Bardzo łatwo jest pomylić te dwie rzeczy. Krótko mówiąc, domena to nazwa + .com), podczas gdy URL to cały adres internetowy dla określonej lokalizacji. Na przykład:

Domena: wiral.com.pl
URL: https://www.wiral.com.pl/

Nazwa domeny odnosi się do domeny plus TLD (domena najwyższego poziomu). W życiu codziennym w ten sposób odnosimy się do stron internetowych. Na przykład:

  • Google.com
  • wiral.com.pl
  • Wikipedia.org
  • Bit.ly

URL, co oznacza Universal Resource Locator, to konkretny adres internetowy odczytywany przez komputer w celu przekierowania do strony internetowej. Jeśli domena jest wersją „czytelną dla człowieka”, adres URL jest adresem czytelnym dla komputera. Adres URL zawiera wszystkie różne części, o których wspomnieliśmy powyżej: https, www, subdomena, nazwa, TLD, pod foldery i pliki.

Oto kilka przykładów adresów URL:

https://www.google.com
https://www.wiral.com.pl/blog/
https://en.wikipedia.org/wiki/

Różne części adresu URL

Co składa się na adres URL? Prawdopodobnie więcej niż myślisz!

HTTP/HTTPS

To jest pierwsza część adresu URL. HTTP to skrót od Hypertext Transfer Protocol. Jest to protokół, który stanowi podstawę Internetu i łączy dokumenty za pomocą hiperłączy. Jeśli tworzysz łącze bezpośrednio do innej witryny, musisz dołączyć tę część adresu URL.

HTTPS to ta sama technologia, ale bezpieczniejsza (S oznacza Secure). Chociaż większość użytkowników witryn internetowych nie musi rozumieć szczegółów protokołu HTTP / S i sieci komputerowych, ważne jest, aby zainstalować certyfikat SSL na swojej stronie.

Dzięki temu Twoja witryna będzie korzystała z protokołu HTTPS (nie HTTP) i będzie znacznie bezpieczniejsza dla użytkowników. Jeśli witryna ma zainstalowany protokół SSL, obok adresu URL w pasku adresu będzie również widoczna mała ikona kłódki.

WWW

WWW, który jest skrótem od World Wide Web, występuje po HTTPS. W przeciwieństwie do HTTPS, część WWW domeny jest opcjonalna. Konfigurując witrynę, wybierasz, czy chcesz ją uwzględnić, czy nie. Możesz być www.twojastrona.com lub po prostu twojastrona.com. Możesz wtedy po prostu przekierować jeden do drugiego.

Na przykład nasza witryna wiral.com nie używa www. prefiks. Jak widać, https://www.wiral.com.pl przekierowuje na https://wiral.com.pl

Co to jest subdomena?

Subdomena to kolejna część adresu URL. Wiele witryn korzysta z subdomen w celu rozróżnienia określonej części witryny. Jednym z najczęstszych przykładów jest sklep eCommerce, który często jest skonfigurowany jako np.: sklep.nazwastrony.pl

Inne przykłady subdomen:
play.google.com
sport.tvp.pl
wiadomosci.wp.pl

Nazwa domeny

Teraz dotarliśmy do samej domeny. To właśnie większość ludzi ma na myśli, gdy używa terminu „nazwa domeny”. Nazwy domen mogą zawierać tylko litery, cyfry i łączniki. Inne symbole, takie jak @, ^, $, # lub podkreślenia, są niedozwolone.

Jest to najważniejsza część adresu URL – dlatego często jest kosztowna zwłaszcza w połączeniu z domeną TLD, taką jak .com Chociaż istnieje zasadniczo nieograniczona liczba adresów IP, dostępna jest tylko niewielka liczba zrozumiałych, krótkich nazw domen dla najczęściej używanych domen TLD.

TLD

TLD oznacza domenę najwyższego poziomu i jest częścią adresu URL bezpośrednio po nazwie domeny. TLD są również czasami nazywane rozszerzeniami domen. Istnieje kilka rodzajów domen TLD:

Oryginalne i najpopularniejsze rozszerzenia obejmują:

    .com

Pierwotnie dla firm, teraz domyślny dla wszystkich witryn
    . netto

Pierwotnie do sieci komputerowych, obecnie używany przez wiele witryn internetowych
    .org

Przede wszystkim dla organizacji non-profit, ale również do innych celów
Nazwy TLD z kodem kraju są przeznaczone dla określonych krajów. Najpopularniejsze są oczywiście dla większych krajów. Jednak inne są popularne, ponieważ dobrze współgrają ze zwykłymi angielskimi słowami.

         .pl

W przypadku witryn związanych z Polską
        .de

W przypadku witryn związanych z Niemcami
        .il

Witryny związane z Izraelem
        .cn

W przypadku witryn związanych z Chinami
        .ly

Powiązane z Libią rozszerzenie jest popularne wśród startupów, ponieważ przypomina przyrostek w języku angielskim.
        .ai

Powiązane z Anguillą .ai jest popularne wśród startupów zajmujących się sztuczną inteligencją.
        .co

Powiązane z Kolumbią .co jest popularne wśród startupów.
    Sponsorowane TLD to domeny powiązane z określonym tematem, organizacją lub lokalizacją geograficzną. Niektóre sponsorowane domeny TLD są zarezerwowane do określonych zastosowań i nie można ich zarejestrować, z wyjątkiem określonych typów witryn.

        .edu

Zarezerwowane dla uniwersytetów i innych instytucji edukacyjnych
        .gov

Zarezerwowane dla instytucji rządowych
        .jobs

Zarezerwowane dla witryn związanych z pracą i zatrudnieniem
        .eu

W przypadku witryn internetowych powiązanych z unią europejską
        .int

Zaprojektowany dla organizacji międzynarodowych
        .museum

Zaprojektowany dla muzeów

Podkatalogi

Wszystkie foldery lub pliki, które pojawiają się po TLD. Są nazywane podkatalogami i są to rzeczywiste pliki i foldery na serwerze internetowym. Na przykład, jeśli czytasz ten artykuł na blogu wiral podkatalog to / blog.

Strony i pliki w podkatalogach są uważane przez wyszukiwarki za część domeny głównej, podczas gdy subdomeny są czasami traktowane jako oddzielne witryny.

Porozmawiajmy teraz trochę o technologii, dzięki której to wszystko działa.

Co to jest DNS (system nazw domen)?

System nazw domen to jedna z technologii leżących u podstaw Internetu. Tłumaczy czytelne dla człowieka nazwy domen, takie jak Google.com lub wiral.com.pl, na adresy IP, takie jak 195.201.241.27, aby przeglądarka mogła je zrozumieć i wyświetlić stronę do przeczytania.

DNS jest zarządzany przez organizację o nazwie ICANN z siedzibą w Kalifornii.

System DNS jest dość techniczny i trudny do krótkiego wyjaśnienia, ale ważne jest, aby zrozumieć, że nazwy domen są ograniczone do jednej na adres IP. Domena Google.com nie może być współużytkowana przez więcej niż jeden adres IP; po wpisaniu wczytuje się tylko jedna witryna. Dlatego nazwa domeny jest tak cenna.

Jak wybrać dobrą nazwę domeny?

Dodaj tu swój tekst nagłówka

Najprostsze rozwiązania są często najlepsze. Jeśli nazwa Twojej firmy jest dostępna jako domena, po prostu z niej skorzystaj. Jeśli możesz skrócić w jakiś sposób nazwę firmy, nazwa ta może być dostępna. Jest to szczególnie przydatne, jeśli Twoja firma jest kierowana na określony obszar geograficzny, taki jak Kraków. butyKRK.pl jest mniej popularną, a następnie tańszą nazwą domeny niż buty.pl.

Sprawdź konkurencję

Zanim wybierzesz jakąkolwiek nazwę, powinieneś najpierw sprawdzić swoją konkurencję. Na pewno nie chcesz budować biznesu, a później zdajesz sobie sprawę, że konkurent już używa Twojej nazwy!

Czy twoja nazwa powinna być podobna do nazwy konkurencji? To zależy. Jeśli Twoja nazwa musi coś przekazać na temat Twojej firmy lub branży, nieuchronna może być, aby nazwa Twojej firmy była  podobna do konkurencji. Na przykład sklep sprzedający buty prawdopodobnie będzie musiał umieścić w nazwie pewną odmianę lub synonim słowa but.

Z drugiej strony korzystne może być wybranie nazwy bardzo różniącej się od nazwy konkurencji. Kiedy po raz pierwszy został uruchomiony, Amazon był bardzo unikalną nazwą i znacznie różniła się od firm sprzedających książki.

Krótko i na temat

W większości przypadków im krótsza nazwa domeny, tym lepiej. Chociaż uzyskanie takiej, która ma pięć lub mniej liter, może być prawie niemożliwe, istnieje wiele dostępnych domen, które mają mniej niż dziesięć liter. Maksymalna długość Twojej domeny nie powinna przekraczać dwunastu lub trzynastu liter, zwłaszcza jeśli jest to nazwa złożona.

W niektórych sytuacjach możesz złamać tę zasadę, zwłaszcza jeśli nazwa zawiera powszechnie używane słowa, jest łatwa do przeliterowania lub w inny sposób zapadająca w pamięć.

Unikaj znaków towarowych

Nazwy domen nie mogą być znakami towarowymi, ale nazwy firm mogą. Jeśli planujesz używać nazwy domeny jako firmy, najpierw sprawdź, czy nazwa nie jest znakiem towarowym.

Wypróbuj jedno z wielu narzędzi wymienionych poniżej, aby upewnić się, że nazwa Twojej firmy nie jest już zajęta. W razie wątpliwości zawsze skonsultuj się z prawnikiem do spraw znaków towarowych.

Łatwa nazwa do zapamiętania

Ponieważ obecnie jest tak wiele witryn internetowych, ważne jest, aby nazwa domeny była jak najłatwiejsza do zapamiętania.

Możesz przeprowadzić eksperyment. Pomysł jest prosty: zadzwoń do znajomego  i przeczytaj mu swoją listę potencjalnych nazw swojej firmy. Poproś znajomego, aby zapisał wszystkie nazwy, podając ich najlepszą pisownię.

Następnie przejrzyj wyniki. Niech znajomy przeczyta nazwy, litera po literze. Czy zrozumiał nazwę i przeliterowali ją poprawnie? Dobra nazwa marki powinno być natychmiast zrozumiała i nie wymagać żadnych dodatkowych pytań ani wyjaśnień. Jest to szczególnie ważne, jeśli Twój plan marketingowy opiera się na przekazach ustnych lub udostępnianiu w mediach społecznościowych.

Użyj słów kluczowych w nazwie domeny

Umieszczenie słów kluczowych w nazwie domeny jest przydatne, chociaż obecnie jest mniej ważne niż w przeszłości. Chociaż słowo kluczowe takie jak „buty” w Twojej domenie jest bez wątpienia pomocne, jeśli sprzedajesz buty, jest to tylko jeden z wielu czynników.

Wypróbuj to narzędzie, aby znaleźć słowa kluczowe związane z Twoim projektem. 14 dniowy dostęp do planera słów kluczowych i wielu innych narzędzi bez dodawania karty.

Użyj odpowiednich rozszerzeń nazw domen

Chociaż istnieje wiele różnych rozszerzeń nazw domen (TLD), tylko kilka z nich jest naprawdę opłacalnych w przypadku poważnych projektów. Bardziej niejasne domeny TLD, takie jak .biz czy .info, mają złą reputację, podczas gdy inne, takie jak: .ly, .io, .co, .ai są bardzo popularne.

Ponieważ domena .com jest używana przez praktycznie każdą firmę i organizację na całym świecie, większość ludzi jej ufa. Strony internetowe mające globalną lub amerykańską publiczność powinny używać .com, a nie .io, .ly lub innych domen najwyższego poziomu.

W niektórych krajach niektóre domeny TLD są bardziej popularne niż .com. Na przykład domeny .de i .fr są popularne odpowiednio w Niemczech i we Francji. Te domeny TLD mają również zalety SEO, co może być pomocne, jeśli Twój sklep eCommerce prowadzi sprzedaż głównie w określonych regionach.

Innymi słowy, jeśli sprzedajesz produkty głównie polskim odbiorcom, sensowne może być użycie domeny .pl. Jeśli taka sytuacja ma miejsce w Twoim regionie lub kraju, może być sensowne użycie lokalnej domeny TLD.

W innych sytuacjach używanie niestandardowego TLD może być również popularne i uzasadnione. Na przykład w branży technologicznej firmy zajmujące się sztuczną inteligencją (AI) często korzystają z domeny .ai.

Jednak prawie zawsze są właścicielami odpowiedniej domeny .com (np. Site.ai jest również właścicielem witryny SiteAI.com).

Większość osób nietechnicznych zna tylko domenę .com i zakłada, że ​​korzystają z niej wszystkie witryny internetowe. Nawet jeśli jesteś organizacją non-profit i masz .org jako część swojej marki, wiele osób nadal będzie wpisywać nazwa.com w pasku adresu przeglądarki. Jeśli nie jesteś właścicielem tej domeny, możesz stracić mnóstwo ruchu!

Dlatego zawsze powinieneś najpierw spróbować zdobyć domenę .com, chyba że inna TLD jest bardziej popularna w Twojej konkretnej lokalizacji geograficznej lub Twoi odbiorcy są zaznajomieni z nietypową domeną TLD.

Po prostu wyszukaj to w Google

Zamiast korzystać z paska adresu, wiele osób po prostu korzysta z Google, aby przejść do witryny. Z tego powodu niektóre witryny używają domeny .com z nieznacznie zmodyfikowaną nazwą domeny.

Zamiast Startup.io lub Startup.ly dodają do nazwy przedrostek lub sufiks, taki jak get, HQ lub hub. Dropbox, dobrze znana usługa przechowywania plików, rozpoczęła swoją działalność od getdropbox.com i kupiła dropbox.com dopiero rok po jej uruchomieniu.

Jeśli chcesz użyć domeny .com, ale domena nie jest dostępna, spróbuj dodać przedrostek lub sufiks do nazwy.

Sprawdź profile w mediach społecznościowych

Warto też sprawdzić popularne serwisy społecznościowe i sprawdzić, czy nasza nazwa jest używana. Chociaż możesz nie być w stanie uzyskać dokładnego dopasowania, nie jest to takie ważne. Na przykład Twitter.com/Coke nie jest zarządzany przez Coca-Cola. Ważne jest, aby upewnić się, że nie ma konkurentów używających podobnej nazwy.

Naprawdę przydatnym narzędziem do jednoczesnego sprawdzania wielu profili mediów społecznościowych jest NameChk.com. Korzystając z tego narzędzia, możesz szybko sprawdzić dostępność nazwy na Facebooku, Twitterze, Reddicie, Tumblrze i dziesiątkach innych witryn i aplikacji społecznościowych.

Unikaj myślników w nazwach domen

Myślniki tylko sprawiają, że nazwy są bardziej skomplikowane, niż powinny. Jeśli z jakiegoś powodu Twoja nazwa musi zawierać łącznik (na przykład nazwa firmy prawniczej, która używa nazwisk dwóch partnerów), nadal powinieneś kupić i używać domeny bez łączników.

Wypróbuj generatory nazw domen

Potrzebujesz pomocy w znalezieniu użytecznej nazwy domeny? Wypróbuj narzędzie do generowania nazw domen! Dostępnych jest kilkadziesiąt darmowych, każdy z własnym motywem i opcjami dostosowywania.

Oto niektóre z naszych ulubionych:

  • Panabee łączy dwa słowa (lub więcej), tworzy ich odmiany i wyświetla dostępność domeny .com i innych domen najwyższego poziomu.
  • Domain Wheel wykorzystuje sztuczną inteligencję do generowania domen na podstawie słów kluczowych.
  • Instant Domain Search to błyskawiczne narzędzie do szybkiego sprawdzania, czy Twoja domena jest dostępna. Jest też fajna funkcja, która odtwarza klip audio z Twojej nazwy domeny.
  • NameSmith pozwala dodać do pięciu słów kluczowych, a następnie połączyć je w różne kombinacje.

Rejestracja domeny

Porozmawiajmy teraz o rejestracji domeny. Należy wziąć pod uwagę wiele czynników.

Gdzie kupić domenę?

Domen są kupowane od organizacji zwanych rejestratorami. Praktycznie każdy rejestrator domen jest również firmą hostingową. Niektóre przykłady firm hostingowych to Cyberfolks, Sohost, Mydevil, Hostinguj

Proces zakupu nowej nazwy domeny jest prosty i zajmuje tylko kilka kroków:

  1. Odwiedź witrynę internetową rejestratora domen, wpisz żądaną nazwę domeny i naciśnij przycisk wyszukiwania.
  2. Jeśli domena została już zarejestrowana, zobaczysz komunikat „niedostępna”. Niektóre już zarejestrowane domeny są na sprzedaż, a inne nie. Zobacz sekcję poniżej dotyczącą kupowania nazwy domeny.
  3. Jeśli domena jest bezpłatna, możesz ją kupić. Ceny różnią się w zależności od rejestratora i TLD, ale niezarejestrowane domeny .com kosztują zwykle około 20- 50zł rocznie. Możesz je również kupić w przedsprzedaży z wieloletnim wyprzedzeniem.
  4. W trakcie realizacji transakcji musisz podać kilka informacji o sobie lub swojej firmie, w tym imię i nazwisko, adres i numer telefonu. W zależności od domeny i rejestratora można dodatkowo zapłacić za ochronę WHOIS, która ukryje te informacje przed publicznym dostępem.

Darmowe kontra płatne nazwy domen

Niektóre firmy hostingowe oferują bezpłatne domeny. Zwykle nie są one naprawdę „bezpłatne”, ale zamiast tego są dołączane jako część pakietu hostingowego. Na przykład Hostinger oferuje „bezpłatną” domenę na okres jednego roku po przejściu z planu premium na biznes.

Inni twórcy witryn, tacy jak Shopify czy SquareSpace, również oferują domeny w ramach swoich miesięcznych planów, ale realistycznie rzecz biorąc, nie są one „bezpłatne”, jak w przypadku „bez kosztów”.

Istnieją również inne witryny internetowe, które oferują bezpłatny pakiet hostingowy, ale prawie zawsze są one obsługiwane przez reklamy lub są to subdomeny, a nie prawdziwe domeny.

Na przykład WordPress.com oferuje bezpłatny plan dla Twojego bloga lub innej witryny, ale domeną zawsze będzie nazwa_witryny.WordPress.com.

Ogólnie rzecz biorąc, powinieneś unikać korzystania z bezpłatnej domeny, chyba że Twoja witryna jest tylko pobocznym projektem lub eksperymentem. Mały koszt 20- 50zł rocznie jest tego wart!

Wybierz godnego zaufania rejestratora domen

Na koniec powinieneś spróbować zarejestrować nazwę swojej domeny u renomowanego rejestratora. Niektórzy rejestratorzy mają złą reputację lub zostali przyłapani na rejestrowaniu domen, których użytkownicy szukają przy użyciu ich platformy.

Nazywa się to „Przed uruchomieniem nazwy domeny”. Chociaż nie jest to obecnie powszechna praktyka, wciąż należy o tym pamiętać.

Polecamy następujących rejestratorów nazw jako godnych zaufania i wiarygodnych:

Kru.pl
Ovh.pl
Aftermarket.pl
Zenbox.pl
Cyberfolks.pl
Seohost.pl
Domeny.pl

Hosting i domena w różnych firmach

Często zaleca się również, choć nie jest to wymagane, rejestrację nazwy domeny w usłudze odrębnej od hostingu internetowego. Dlaczego? Jest kilka ważnych powodów:

  • Zapobiega to „przejęciu domeny” przez Twojego usługodawcę poprzez podniesienie ceny odnowienia domeny. Jeśli rejestrujesz swoją domenę u swojego usługodawcy hostingowego, przeniesienie jej do innej usługi przy zachowaniu tego samego hosta jest często bardzo trudne lub niemożliwe. Często będziesz musiał całkowicie zrezygnować z usługi hostingowej.
  • Pozwala rozejrzeć się i wybrać najtańszych rejestratorów. Chociaż wielu usługodawców hostingowych oferuje rejestrację domen, niektórzy pobierają wyższe ceny niż zazwyczaj.
  • Rozprowadza twoje luki w wielu lokalizacjach. Jeśli osobno zarządzasz swoją domeną i hostingiem, możesz łatwiej dostosować się w przypadku zdarzenia związanego z bezpieczeństwem, takiego jak włamanie lub naruszenie danych. Na przykład wyobraź sobie, że ktoś włamał się do Twojego usługodawcy hostingowego. Możesz przekierować serwery DNS domeny do innego hosta z serwerami zapasowymi. Jeśli jednak zarejestrowałeś razem domenę i hosting witryny, możesz nawet nie być w stanie zmienić ustawień DNS.

Sposoby zakupu domeny

Teraz, gdy już wiesz, jak działają domeny i jak wybrać dobrą, czas ją kupić! Istnieje kilka różnych sposobów zakupu nazwy domeny.

Kup nową domenę

Najłatwiejszym sposobem nabycia nowej domeny jest po prostu zakup jej bezpośrednio od rejestratora. Aby to zrobić, przejdź do witryny internetowej rejestratora domen, wpisz nazwę i naciśnij przycisk wyszukaj. Jeśli jest dostępny, możesz go natychmiast kupić.

Zazwyczaj rejestratorzy oferują kilka różnych dodatków do Twojej domeny, w tym ochronę WHOIS. Niektórzy rejestratorzy udzielą Ci również zniżki, jeśli zapłacisz za kilka lat z góry.

Kup domenę na giełdzie

Jeśli nazwa domeny, której chcesz użyć w swoim projekcie, należy już do kogoś innego, ale nie jest używana, możesz spróbować ją kupić. Są na to sposoby, z których najbardziej podstawowym jest prosta transakcja.

Jeśli chcesz kupić konkretną nazwę domeny, zazwyczaj będzie dostępny link do zakupu bezpośrednio w samej witrynie. W przeciwnym razie domeny są zwykle wymienione w określonych witrynach wraz z ich cenami i / lub informacjami kontaktowymi. Oto kilka popularnych rynków domen:

aftermarmet.pl
premium.pl

Wygraj nazwę domeny na aukcji

Dodatkowym sposobem zakupu domeny jest aukcja. Domeny, które nie są już potrzebne, ale mają wartość, są wystawiane na aukcję. Funkcjonalnie ten proces przebiega w większości tak samo jak w przypadku domen, które są na sprzedaż, z wyjątkiem terminu.

Większość rejestratorów domen ma oddzielną sekcję dotyczącą aukcji.

Kup wygasłą domenę

Możesz kupić domenę, która wygasła, ale nie została całkowicie zwrócona do zwykłej bazy danych rejestracji. To dobra okazja, aby kupić domenę po niższej cenie, zanim ktoś inny ją ponownie zarejestruje.

Najlepszym miejscem do wyszukiwania wygasłych domen jest ExpireDomains.net. Możesz także przeglądać listy usuniętych domen, które można kupić za zwykły koszt rejestracji domeny.

Co to jest prywatność domeny i dlaczego jej potrzebujesz?

Podczas rejestracji lub zakupu nowej nazwy domeny będziesz musiał podać swoje imię i nazwisko, numer telefonu, adres fizyczny i inne informacje. Informacje te są następnie wyświetlane w bazie danych WHOIS i każdy może uzyskać do nich dostęp publicznie.

Who.is
Domeny.pl

Za niewielką dodatkową opłatą możesz dodać opcję ukrycia swojego imienia i nazwiska oraz innych informacji z bazy WHOIS. Niektórzy rejestratorzy również dołączają to bezpłatnie.

Wiele domen TLD jest domyślnie prywatnych i nie wymaga dodatkowej płatności. Obejmuje to większość domen TLD z siedzibą w Unii Europejskiej, takich jak .pl (Polska) .de (Niemcy), .fr (Francja) i .nl (Holandia), a także .ca (Kanada). Pamiętaj, że .it (Włochy) nie zezwalają na prywatność domeny.

Inne domeny, w tym .us (Stany Zjednoczone), .au (Australia) i .in (Indie), wyraźnie zabraniają ochrony prywatności, a informacje rejestracyjne są wymagane przez prawo.

Dlaczego powinieneś interesować się prywatnością domeny?

Jest wiele powodów, z których niektóre nie są na początku oczywiste.

  1. Ukrywa Twoje prywatne informacje i chroni przed kradzieżą tożsamości. Im mniej informacji o tobie jest dostępnych, tym lepiej. Złodzieje tożsamości mogą i będą używać wszystkiego, co znajdą.
  2. Zapobiega lub przynajmniej minimalizuje spam i e-maile marketingowe. Większość spamu i niechcianych wiadomości marketingowych pochodzi z nielegalnie gromadzonych baz danych. Jeśli informacje rejestracyjne Twojej domeny są publicznie dostępne, jest o wiele bardziej prawdopodobne, że będziesz otrzymywać e-maile ze spamem i wiadomości marketingowe od oszustów.
  3. Pomaga zapobiegać przejęciu domeny. Przechwytywanie domeny ma miejsce, gdy „porywacz” przejmuje kontrolę nad Twoją domeną, zazwyczaj udając Ciebie, a następnie przenosząc Twoją domenę na inne konto, które kontroluje. Chociaż nie zdarza się to już często, nadal należy o tym pamiętać. Ochrona danych osobowych pomaga przede wszystkim zapobiegać atakowaniu przez porywaczy.

Co to jest parkowanie domeny?

Na koniec porozmawiajmy trochę o parkowaniu domen. Parkowanie domeny ma miejsce, gdy ktoś kupi domenę, ale nie używa jej do utworzenia witryny internetowej. Domena jest po prostu „zaparkowana” i wyświetla komunikat „wkrótce”, link do strony rejestratora domeny („Ta domena została kupiona w Domeny.pl”) lub w ogóle nic.

Ponieważ rejestracja domeny kosztuje tylko około 20zł rocznie, powszechną praktyką jest kupowanie wielu z nich w celach innych niż utworzenie strony internetowej. Niektórzy właściciele kupują domeny wyłącznie w celu odsprzedaży dla zysku, podczas gdy inni zachowują je do wykorzystania w przyszłych projektach.

Jesteś teraz właścicielem domeny. Co teraz? Co robić po procesie rejestracji

Jesteś teraz właścicielem nowej domeny. Gratulacje! Co teraz powinieneś zrobić?

Zsynchronizuj swoją domenę i hosting

Jeśli kupiłeś nazwę domeny razem z pakietem hostingowym, prawdopodobnie możesz pominąć ten krok. Jeśli kupiłeś je osobno, czytaj dalej! Jeśli kupiłeś domenę, ale nie kupiłeś jeszcze planu hostingowego.

Gdy masz już domenę, musisz ją połączyć ze swoim planem hostingowym. Nazywa się to „zmianą DNS” lub „zmianą serwerów nazw”. Wystarczy skopiować dwa wiersze tekstu i wkleić go do pola. Po zmianie serwerów nazw może minąć do 24 godzin, zanim zmiany zaczną obowiązywać.

Zwykle możesz to zrobić w panelu sterowania rejestratora domeny. Oto kilka wskazówek dotyczących tego procesu od popularnych rejestratorów domen:

Dodaj SSL do swojej witryny

Po zmianie serwerów nazw domeny warto włączyć SSL.

Chociaż dodanie SSL nie jest bezwzględnie konieczne, jest to zdecydowanie zalecane praktycznie przez wszystkich:

Dzięki temu użytkownicy bardziej Ci ufają. Gdyby sklep miał tabliczkę z napisem „Twoje transakcje nie są bezpieczne podczas zakupów tutaj”, czy chciałbyś robić zakupy tam? Prawdopodobnie nie. Strony internetowe działają w ten sam sposób. Użytkownicy instynktownie ufają domenom, które mają obok siebie małą ikonę kłódki, ponieważ pozwala im to bezpiecznie korzystać z karty kredytowej.

SSL szyfruje sesję przeglądarki, co zapobiega kradzieży danych lub podszywaniu się pod Ciebie.

Wiele przeglądarek wyświetla witryny bez SSL jako niezabezpieczone. W szczególności Google Chrome będzie oznaczać witryny, które nie używają SSL, jako niezabezpieczone w przeglądarce. Jak możesz sobie wyobrazić, sprawia to, że Twoja witryna wygląda nieprofesjonalnie i niebezpiecznie.

Utwórz adres e-mail dla domeny

Następnym krokiem po skonfigurowaniu SSL jest utworzenie adresu e-mail w Twojej domenie. Wysyłanie z darmowego konta e-mail, takiego jak @ Gmail.com lub @ Yahoo.com, wygląda raczej nieprofesjonalnie i zdecydowanie nie daje klientom wrażenia kompetencji.

Jest to szczególnie widoczne w przypadku odpowiedzi na przesłane formularze kontaktowe.

Większość hostów ma łatwy sposób konfigurowania kont e-mail za pośrednictwem cPanel lub własnych ustawień.

 Warto utworzyć określone adresy e-mail do obsługi niektórych kont. Na przykład użyj adresu sklep@domena.pl, aby mieć dostęp do widomości do Twojego sklepu.

Zabezpiecz nazwy w profilach mediów społecznościowych

Nadszedł idealny moment, aby zarejestrować również profile w mediach społecznościowych, nawet jeśli przez chwilę nie będziesz niczego publikować. Powinieneś także zarejestrować konta w każdym serwisie społecznościowym, a nie tylko na tych, z których planujesz korzystać: kto wie, co się wydarzy w przyszłości?

Jeśli nazwa Twojej marki nie jest dostępna, nie martw się – po prostu wybierz podobne. Większość użytkowników mediów społecznościowych będzie szukać Cię w aplikacji, a nie poprzez wpisywanie adresu URL. Jak wspomnieliśmy powyżej, nawet Coca Cola nie jest właścicielem @Coke na Twitterze.

Aby uzyskać szybki przegląd różnych dostępnych serwisów społecznościowych, wypróbuj to narzędzie.

Zacznij budować swoją witrynę

Wreszcie możesz rozpocząć tworzenie swojej witryny! Jeśli korzystasz z WordPressa, sprawdź nasz artykuł Najszybsze motywy worpodress,

Chociaż prawdopodobnie znałeś już podstawy nazw domen, teraz jesteś prawdziwym ekspertem. Przed rozpoczęciem jakiegokolwiek projektu przejrzyj naszą listę narzędzi i wskazówek powyżej.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zbudujemy stronę internetową, która rozwinie Twój biznes!

Przewiń do góry